GURU MASA DEPAN

>> Wednesday 9 September 2009


GURU MASA DEPAN Bangsa kita, masyarakat kita, sangat membutuhkan para guru-guru yang mampu mengangkat citra dan marwah pendidikan kita yang terkesan sudah carum marut, dan seperti benang kusut. Sehingga bagaimana harus dimulai, kapan dan siapa yang memulainya, dan dari mana harus dimulai.

Kalaulah kita masing-masing menyadari, dan kalaulah kita masih memiliki rasa keperdulian, dan kalaulah kita mau berbagi rasa, dan kalaulah mau kita berteposeliro, maka pendidikan kita seperti disebutkan di atas, akan dapat dianulir. Oleh sebab itu semua kita memiliki satu persepsi, satu langkah dan satu tujuan bagaimana kita berusaha mengangkat "batang terendam" tersebut, menjadi pendidikan bermutu, dan tentunya diharapkan mampu untuk mengangkat peringkat dan citra pendidikan termasuk terendah di Asia.

Satu hal yang akan menjadi titik perhatian kita adalah "bagaimana merancang guru masa depan". Guru masa depan adalah guru yang memiliki kemampuan, dan ketrampilan bagaimana dapat menciptakan hasil pembelajaran secara optimal, selanjutnya memiliki kepekaan di dalam membaca tanda-tanda zaman, serta memiliki wawasan intelektual dan berpikiran maju, tidak pernah merasa puas dengan ilmu yang ada padanya.

Bagaimana sebenarnya guru masa depan seperti yang diidamkan oleh banyak pihak, diantaranya adalah:

1.

Planner, artinya guru memiliki program kerja pribadi yang jelas, program kerja tersebut tidak hanya berupa program rutin, misalnya menyiapkan seperangkat dokumen pembelajaran seperti Program Semester, Satuan Pelajaran, LKS, dan sebagainya. Akan tetapi guru harus merencanakan bagaimana setiap pembelajaran yang dilakukan berhasil maksimal, dan tentunya apa dan bagaimana rencana yang dilakukan, dan sudah terprogram secara baik;
2.

Inovator, artinya memiliki kemauan untuk melakukan pembaharuan dan pembaharuan dimaksud berkenaan dengan pola pembelajaran, termasuk di dalamnya metode mengajar, media pembelajaran, system dan alat evaluasi, serta nurturant effect lainnya. Secara individu maupun bersama-sama mampu untuk merubah pola lama, yang selama ini tidak memberikan hasil maksimal, dengan merubah kepada pola baru pembelajaran, maka akan berdampak kepada hasil yang lebih maksimal;
3.

Motivator, artinya guru masa depan mampu memiliki motivasi untuk terus belajar dan belajar, dan tentunya juga akan memberikan motivasi kepada anak didik untuk belajar dan terus belajar sebagaimana dicontohkan oleh gurunya;
4.

Capable personal, maksudnya guru diharapkan memiliki pengetahuan, kecakapan dan ketrampilan serta sikap yang lebih mantap dan memadai sehinga mampu mengola proses pembelajaran secara efektif;
5.

Developer, artinya guru mau untuk terus mengembangkan diri, dan tentunya mau pula menularkan kemampuan dan keterampilan kepada anak didiknya dan untuk semua orang. Guru masa depan haus akan menimba ketrampilan, dan bersikap peka terhadap perkembangan IPTEKS, misalnya mampu dan terampil mendayagunakan computer, internet, dan berbagai model pembelajaran multi media.

Jadi, guru masa depan adalah guru bertindak sebagai fasilitator; pelindung; pembimbing dan punya figur yang baik (disiplin, loyal, bertanggung jawab, kreatif, melayani sesuai dengan visi, misi yang diinginkan sekolah); termotivasi menyediakan pengalaman belajar bermakna untuk mengalami perubahan belajar berdasarkan keterampilan yang dimiliki siswa dengan berfokus menjadikan kelas yang konduktif secara intelektual fisik dan sosial untuk belajar; menguasai materi, kelas, dan teknologi; punya sikap berciri khas "The Habits for Highly Effective People" dan "Quantum Teaching" serta pendekatan humanis terhadap siswa; Guru menguasai komputer, bahasa, dan psikologi mengajar untuk diterapkan di kelas secara proporsional. Diberlakukan skema rewards dan penegakan disiplin yang humanis terhadap guru dan karyawan.

Guru masa depan juga memiliki kemampuan untuk mengembangkan kemampuan para siswanya melalui pemahaman, keaktifan, pembelajaran sesuai kemajuan zaman dengan mengembangkan keterampilan hidup agar siswa memiliki sikap kemandirian, perilaku adaptif, koperatif, kompetitif dalam menghadapi tantangan, tuntutan kehidupan sehari-hari. Secara efektif menunjukkan motivasi, percaya diri serta mampu mandiri dan dapat bekerja sama. Selain itu guru masa depan juga dapat menumbuhkembangkan sikap, disiplin, bertanggung jawab, memiliki etika moral, dan memiliki sikap kepedulian yang tinggi, dan memupuk kemampuan otodidak anak didik, memberikan reward ataupun apresiasi terhadap siswa agar mereka bangga akan sekolahnya dan terdidik juga untuk mau menghargai orang lain baik pendapat maupun prestasinya. Kerendahan hati juga perlu dipupuk agar tidak terlalu overmotivated sehingga menjadi congkak. Diberikan pelatihan berpikir kritis dan strategi belajar dengan manajemen waktu yang sesuai serta pelatihan cara mengendalikan emosi agar IQ, EQ dan ke dewasaan sosial siswa ber imbang.

Selain itu, guru masa depan juga harus memiliki keterampilan dasar pembelajaran, kualifikasi keilmuannya juga optimal, performance di dalam kelas maupun luar kelas tidak diragukan. Tentunya sebagai guru masa depan bangga dengan profesinya, dan akan tetap setia menjunjung tinggi kode etik profesinya.

Oleh sebab itu, untuk menjadi guru masa depan diperlukan kualifikasi khusus, dan barangkali tidak akan terlepas dari relung hati dan sanubarinya, bahwa mereka memilih profesi guru sebagai pilihan utama dan pertama. Weternik memberikan dengan istilah rouping atau "pangilan hati nurani" Rouping inilah yang merupakan dasar bagi seseorang guru untuk menyebutkan dirinya sebagai "GURU MASA DEPAN". Semoga.

oLEH iSJONI, dekan di FKIP UNIV Riau

34 comments:

Wisata Bali Wednesday, November 23, 2011 9:45:00 pm  

Ide yang mantab banget...yang terpenting jangan abaikan kesejahteraan guru itu.

lingga harsadi Monday, December 26, 2011 4:00:00 pm  

tanks...semoga bermanfaat bagi yang membutuhkan :)

Obat Tradisional Storke Wednesday, February 06, 2013 10:16:00 pm  

Para Generasi Indonesia , baca blog ini ,, bagus ni info

Ace Maxs Wednesday, November 19, 2014 5:03:00 pm  

Blog Yang Sangat Bermanfaat untuk kami para siswa

H2H Token listrik Tuesday, August 25, 2015 6:19:00 am  

mantap gan informasinya..benar2 sangat menarik dan bermanfaat sekali..
salam kenal dan salam sukses.

mahalyasree Saturday, August 05, 2017 4:57:00 am  

I’ve been browsing on-line greater than three hours today, but I never discovered any attention-grabbing article like yours. It is beautiful worth sufficient for me. Personally, if all webmasters and bloggers made good content material as you did, the net will be a lot more helpful than ever before.
Office Interior Designers in Coimbatore
Office Interior Designers in Bangalore
Office Interior Designers in Hyderabad

pplcallmemeenu Wednesday, October 11, 2017 1:57:00 am  

There are lots of information about latest technology and how to get trained in them, like this have spread around the web, but this is a unique one according to me. The strategy you have updated here will make me to get trained in future technologies. By the way you are running a great blog. Thanks for sharing this.
Web
development Company in India

Nishabablu Monday, October 23, 2017 6:11:00 am  

i really like this blog.And i got more information's from this blog.thanks for sharing!!!!
http://theeldorado.in/architectural-firms-in-chennai.php

Nishabablu Thursday, October 26, 2017 4:10:00 am  
This comment has been removed by the author.
Nishabablu Friday, October 27, 2017 3:01:00 am  
This comment has been removed by the author.
Sumathi Wednesday, November 01, 2017 9:35:00 pm  

I appreciate your style of writing because it conveys the message of what you are trying to say. It's a great skill to make even the person who doesn't know about the subject could able to understand the subject . Your blogs are understandable and also informative. I hope to read more and more interesting articles from your blog. All the best.
Pimple Treatment

meenumaga Wednesday, November 01, 2017 10:40:00 pm  

you are posting a good information for people and keep maintain and give more update too.

Self Employment Tax
Tax Preparation Services
Tax Accountant
Tax Consultant
Tax Advisor
Online Tax Services
Tax Professional
Online Tax Preparation
Income Tax Preparation

Unknown Monday, November 06, 2017 4:41:00 am  

Its a wonderful post and very helpful, thanks for all this information. You are including better information regarding this topic in an effective way.Thank you so much.
Psoriasis Treatment | Psoriasis Treatment | Psoriasis Shampoo
Vitiligo Treatment |Pigmentation Cream

Unknown Wednesday, February 07, 2018 10:32:00 pm  

i have really enjoyed sharing your website. thank you so much for your sharing this document. this document more useful and improve our knowledge.
hadoop training in chennai

Anonymous Thursday, February 08, 2018 4:09:00 am  

This information will be very useful to me .Thank u...

SAP MM Training in Chennai

Unknown Wednesday, February 14, 2018 11:43:00 pm  

very useful too happy with this blog ..nice one!!

SAP FICO Training in Chennai

Unknown Monday, February 19, 2018 2:39:00 am  



good information!!!

nice post!!

SAP MM Training in Chennai

Ancy merina Tuesday, February 20, 2018 9:36:00 pm  
This comment has been removed by the author.
Unknown Wednesday, March 21, 2018 2:34:00 am  

It is really very excellent,I find all articles was amazing. All given information was wonderful and thanks for sharing
Hadoop Training in Chennai
Data Warehousing Training in Chennai
Informatica Training in Chennai
SAS Training in Chennai

Nicole Tuesday, May 22, 2018 7:06:00 am  

wow really superb you had posted one nice information through this. Definitely it will be useful for many people. So please keep update like this.

Manufacturing ERP
Human Resources Management Software
CCTV Camera Dealers in Chennai

Pallavi karthi Saturday, June 23, 2018 4:37:00 am  

A nice article here, i think that people who have grown up with the idea of using computers are showing more responsibility towards writing posts that are thoughtful, do not have grammar mistakes and pertinent to the post..
Journal Of Accountancy
Call For Papers
Copy Editing
Journal Of Mechanical Engineering
Civil Engineering Journals

tangkas77 Wednesday, July 18, 2018 12:10:00 pm  

guru yang baik di masa depan adalah guru yang bijak yang guru yang memang perduli dengan anak muridnya, baik dari segi pendidikan maupun dari segi moral

radha Tuesday, September 18, 2018 2:17:00 am  


Awesome article. It is so detailed and well formatted that i enjoyed reading it as well as get some new information too. provides you with a state of the art software which combines modern GPU technology (Graphic Processing Units) with the best practices in today’s Big Data platforms, providing up to 100x faster insights from data.
Bigdata Training in Chennai OMR

Unknown Thursday, October 04, 2018 9:58:00 pm  

As you have now understood the usage of ‘Record and Playback’ tool, the following are the different posts using which you can explore the functioning of ‘Selenium IDE’
selenium chennai

saimouni Sunday, November 18, 2018 10:02:00 pm  

This blog is the general information for the feature. You got a good work for these blog.We have a developing our creative content of this mind.Thank you for this blog. This for very interesting and useful.
online Python training
python training in chennai

simbu Sunday, November 25, 2018 9:57:00 pm  

Hi, Great.. Tutorial is just awesome..It is really helpful for a newbie like me.. I am a regular follower of your blog. Really very informative post you shared here. Kindly keep blogging.
Java training in Chennai | Java training institute in Chennai | Java course in Chennai

Java training in Bangalore | Java training in Electronic city

Java training in Bangalore | Java training in Marathahalli

Java training in Bangalore | Java training in Btm layout

Unknown Saturday, December 01, 2018 1:02:00 am  

This blog is the general information for the feature. You got a good work for these blog.We have a developing our creative content of this mind.Thank you for this blog. This for very interesting and useful.

Data Science Training in Indira nagar
Data Science training in marathahalli
Data Science Interview questions and answers
Data Science training in btm layout | Data Science Training in Bangalore
Data Science Training in BTM Layout | Data Science training in Bangalore
Data science training in kalyan nagar

naveen Tuesday, January 08, 2019 6:06:00 am  

Really great post, I simply unearthed your site and needed to say that I have truly appreciated perusing your blog entries.

angularjs-Training in pune

angularjs Training in bangalore

angularjs Training in bangalore

angularjs Training in btm

angularjs Training in electronic-city

angularjs online Training

angularjs Training in marathahalli

Unknown Friday, January 18, 2019 2:44:00 am  

Were a gaggle of volunteers as well as starting off a brand new gumption within a community. Your blog furnished us precious details to be effective on. You've got completed any amazing work!
online Python training
python training in chennai

rohini Wednesday, January 30, 2019 2:58:00 am  

That was a great message in my carrier, and It's wonderful commands like mind relaxes with understand words of knowledge by information's.
AWS Training in Bangalore

latchu kannan Tuesday, May 19, 2020 6:30:00 am  

very good..Your good knowledge and kindness in playing with all the pieces were very useful.

BEST ANGULAR JS TRAINING IN CHENNAI WITH PLACEMENT

https://www.acte.in/angular-js-training-in-chennai
https://www.acte.in/angular-js-training-in-annanagar
https://www.acte.in/angular-js-training-in-omr
https://www.acte.in/angular-js-training-in-porur
https://www.acte.in/angular-js-training-in-tambaram
https://www.acte.in/angular-js-training-in-velachery


nizam Sunday, May 24, 2020 10:39:00 pm  

It is an nice and awesome post. keep rocking.
AngularJS training in chennai | AngularJS training in anna nagar | AngularJS training in omr | AngularJS training in porur | AngularJS training in tambaram | AngularJS training in velachery

aarthi Sunday, July 19, 2020 6:51:00 am  

Amazing blog with great post.
Java training in Chennai

Java training in Bangalore

Java training in Hyderabad

Java Training in Coimbatore

Java Online Training

lakshmik7410 Saturday, December 05, 2020 8:22:00 pm  

A very useful content
data science training in chennai

ccna training in chennai

iot training in chennai

cyber security training in chennai

ethical hacking training in chennai

About This Blog

Lorem Ipsum

Back to TOP